متولیان میراث فرهنگی کلنگ به دست، شعار حفظ بافت تاریخی سر می‌دهند

 

 

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ بافت تاریخی با گذرها، کوچه و بناهایش معنا و هویت پیدا می کند که گویی مورد قبول همگان است جز متولیان میراث فرهنگی. از آنجایی که بافتهای تاریخی قابل مقایسه با محلات جدید شهری نیستند. با تخریب و ساخت محله ها درواقع هویتی به آنها تزریق می شود که توخالی است.بافتهای تاریخی هویتشان اصیل است،تزریقی و ساختگی نیست.صدها سال طول می کشد تا محله های جدید حس هویت را القا کنند. همه می دانیم که بافت های تاریخی بافتی بیمار است. بیماری که طبیبان آن به جای مداوا، راضی به مرگ آن شده اند چراکه نجات بافت کاری است بزرگ و کارهای بزرگ نیازمند مردانی بزرگ و باهمت است.
 
به گزارش CHN؛ مدتها است که بافت های تاریخی از جمله شیراز در انزوا قرارگرفته است. این در حالی است که متولیان میراث فرهنگی درصدد رفع معضلات اجتماعی بافت های تاریخی هستند و برای از بین بردن مشکلات اجتماعی و به جریان انداختن روح زندگی دربافت تاریخی تیشه تخریب بافت تاریخی شیراز را به دست مسئولان اجرایی داده‌اند تا با توجه به امتیازاتی که طرح توسعه حرم شاه چراغ برای بافت تاریخی شیراز ایجاد می‌کند روح زندگی در بافت‌های تاریخی را به جریان بیاندازند!! طبق گفته معاون میراث فرهنگی سازمان متولی طرح توسعه حرم شاه چراغ به خانه های تاریخی موجود در بافت تاریخی شیراز آسیبی وارد نمی کند و تنها معابر و جاده‌ها اصلاح می‌شود. همچنین تخریب چند خانه قدیمی در ازای نکات مثبت کسب شده حاصل از توسعه حرم شاهچراغ چندان مهم نیست.
 
در این‌باره غلامحسین معماریان معمار برحسته و مدرس دانشگاه ضمن بیان این مطلب که نوک پیکان حمله همواره به سوی بافت تاریخی ومتولی آن است که در واقع هیچ قدرتی ندارد گفت: مجموعه تمام فلش وجهت های حمله به سوی بافت تاریخی و متولی آن است که قدرتی ندارد این درحالی است که هرروزبه شدت تخریب ها اضافه می شود وبا از بین رفتن بافت های تاریخی درواقع میراث بخشی از تاریخی شیراز نابود می شود و محلات جدید شیراز نمی تواند اصالت و هویت گذشته را به شیراز برگرداند.
وی ادامه داد:در 30 سال گذشته بافت تاریخی 1400 ساله شیراز با طرح بین الحرمین تخریب شد به طوری که وقتی این طرح اجرا می شود حوزه های اطراف را هم تحت شعاع قرار می دهد. درحال حاضر بافت تاریخی شیراز دوشقه شده است. و تخریب 57 هکتاری، نابودی بافت را قطعی می کند. این درحالی است که تجربه بین الحرمین نشان داد که در پس این تخریب ها هیچ برنامه و مدیریتی وجود نداشته است.
  
غلامحسین معماریان مدرس دانشگاه با تاکید براینکه نگاه مسئولین به بافت تاریخی همواره نگاهی قهرآمیز است افزود: حفاظت از بافت تاریخی درتمام دنیا امری محرز و پذیرفته شده است. اما در کشور ما مسئولین نگاه قهرآمیزی به بافت های تاریخی دارند وآنجا را مشکلی برای شهر می دانند، درحالیکه تخریب هایی که دراین بافت ها صورت می گیرد بیشتر جنبه اقتصادی دارد تا رفع مشکلات اجتماعی و فرسودگی چراکه فرسودگی بافت ها، تنها مختص بافت های تاریخی نیست درحال حاضر 80 درصد بافت تهران فرسوده است و این مسئله ربطی به بافت های تاریخی پیدا نمی کند اما ما فرسودگی را متمرکز بر بافت های تاریخی می کنیم تا با این وسیله تخریب ها سرعت بیشتری برای شروع ساخت و سازهای تجاری پیدا کند.
 
درحال حاضر مهمترین دلیلی که برای تخریب ها بافت های تاریخی وجود دارد. معضلات و مشکلات اجتماعی است که گریبان این بافت ها را گرفته است. مسئولین معتقدند با تخریب بافت و ایجاد محله های جدید تمرکززدایی معتادان را از بین خواهد رفت اما هنوز مسئولی پاسخ این پرسش را نداده است که با تخریب بافت، این افراد درکدام نقطه شهر مستقر خواهند شد و معضل شان تا چه حد برطرف خواهد شد مگر نه اینست که با پراکندگی این افراد درسطح شهر و تخریب بافت پیامدهای اجتماعی دیگری هم گریبان شیراز را خواهد گرفت.
 
از سوی دیگر محمد محمدجانی جامعه‌شناس و پژوهشگر بافتهای تاریخی بر این باور است که بافت های تاریخی تنها در صورتی می توانند در ابعاد وسیع ادامه حیات دهند و خود را با بخشهای مدرن شهری منطبق کنند که زندگی در آنها جریان داشته باشد. چراکه این بافتها در شهرهای ایران به دلیل قدمت و مرکزیت درازمدتی که داشته اند از اصلی ترین عناصر هویت بخش شهرها محسوب می شوند.بر این واقعیت کسی تردید ندارد اما مسئله مهمی که امروزه با آن مواجه هستیم بیشتر به جریانات مدیریتی شهری ما برمی گردد. اینکه بافت تاریخی شهر شیراز یکی از اصلی ترین عناصر هویتی شهر است مورد قبول همگان است.اینکه در صورت از دست دادن چنین ذخایر ارزشمند هویتی امکان دوباره به دست آوردنشان نیست همگان توافق دارند.اما در کنار اینها،واقعیتهای دیگری نیز وجود دارند که نمی توانیم نادیده بگیریم.
 
این درحالی است که تصمیم گیری ارگان ها با معیارها و اصول درون سازمانی و اقدامات عجولانه برای مصلحتی مقطعی، آن هم در ابعاد مختلف بافتهای تاریخی تنها راهی است که به ترکستان می رسد نه به نتیجه ای مطلوب و رفع مسائل و مشکلات اجتماعی. به گفته این جامعه شناس تمامی دستگاههایی که مستقیم و حتی غیر مستقیم با این مسئله مرتبط هستند باید بپذیرند که بافتهای تاریخی واقعیتی دارند که از ابعاد مختلف و همه جانبه باید به آن نگریسته شود که این اتفاق جز با تعامل و همکاری تمامی ارگان ها  و متخصصان امر حاصل نمی شود.تنها از راه این تعامل است که می توان امیدوار بود که هم بایدها و نبایدهای شهری مد نظر قرار گیرند و هم اصالت،هویت ساز بودن و ارزشمندی بافتهای تاریخی.
 
وی افزود: بافتهای تاریخی فضاهای وسیعی از مراکز شهری ما را به خود اختصاص داده اند در حالی که یا بهره وری پایینی دارند و یا اصلا رها شده هستند.جریان انداختن زندگی در این بافتها بسیار مشکل شده است.بافتهایی که از سکنه خالی می شوند و حتی اگر هم ساکنانی دارند امکان ارائه خدمات شهری به آنها اگر نگوییم محال دست کم بسیار مشکل است.امروزه در مدیریت شهری استفاده حداکثر از فضاهای شهری اصلی غیر قابل انکار است.
 
محمد جانی کند شدن جریان زندگی در این بافتها را عامل اصلی بروز و ظهور انواع نابهنجاریهای اجتماعی دانست و ادامه داد: بروز نابهنجاریها در این بافتها بسیاری از ساکنان اصیل این بافتها را مجبور به ترک کرده و منازل آنها خالی از سکنه رها شده است،یا اقشار مهاجر جدیدی جایگزین شده اند. این محله ها برای اقشارمهاجر دیگر نقش عنصر تعریف کننده هویت را ندارند در نتیجه تعلق ساکنان جدید به این محلات بسیار کم است و این خود نظارت اجتماعی را می کاهد که عاملی است مهم در امکان افزایش نابهنجاریهای موجود.
 
این درحالی است که تمام متخصصان ومعماران معتقدند تخریب نه تنها معضلات اجتماعی  را برطرف نخواهد کرد بلکه کتاب تاریخ شیراز برای همیشه ناقص خواهدماند اگر همان چند ورق ازبافت تاریخی شیراز پاره شود.
/ 3 نظر / 17 بازدید
آزاد

سلام دوست گرامی ، چشمه ریگی با یک مطلب جدید بروز شد . اگر فرصت داشتید خوشحال می شوم یک سری بزنید. بازهم تاکید می کنم که اگر فرصت داشید ..در غیر این صورت می توانید این دیدگاه را نادیده بگیرید . پیروز و سربلند باشید چشمه ریگی | http://blog.cheshmehregi.com

narges

salaam baz ham ke website va webloge e anjoman raftesh roo silent!!bavar konid hastand kasani ke akhbaratoono az jalasat peigiri mikonan, alan man nemidoonam aya hanooz ham jalasat bargozar mishe, kei koja, chekhabar?! etelaa resani konid PLZ

آزاد

سلام دوست گرامی ، با یک مطلب جدید بروز هستم ، فرصت داشتید خوشحال می شوم یک سری بزنید. موفق و سربلند باشید چشمه ریگی | http://blog.cheshmehregi.com/